Peter Air en van Gaal


PETERTJE air

Peter R. de Vries: Ik heb betere relatie met Van Gaal dan jullie
Een jaar geleden begon Peter R. de Vries aan een nieuwe carrière als spelersmakelaar, samen met zijn zoon Royce. Maar na een spectaculaire entree bleef het, op wat bescheiden succesjes na, ogenschijnlijk stil. Hoeveel is De Vries opgeschoten – en wat leerde hij over de mores van het wereldje? ,,Ik weiger pertinent om voetballers te paaien. Ze moeten zélf naar ons komen.”

Lees voor het complete interview met Peter R. de Vries de digitale versie van AD Sportwereld.
Peter R. de Vries. © Pim Ras.

 

Ik ben in de gelukkige positie dat ik dit niet hoef te doen om er rijk mee te worden. Over elke euro commissie geven wij volledige openheid aan de speler – en daarin zijn we volgens mij een uitzondering in deze wereld.
Peter R. de Vries
De jeugdwedstrijd Sparta A1-Ajax A2 was net afgelopen, toen Peter R. de Vries terugliep naar zijn auto. Een collega-zaakwaarnemer moest dezelfde kant op, schuin over de parkeerplaats, dus een klein beleefdheidsgesprekje kon niet uitblijven.

,,We babbelden wat over de spelers die we begeleidden,” vertelt De Vries. ,,Het was een gesprekje van hooguit twee minuten, mijn auto stond vlakbij. Maar al snel vertelde die zaakwaarnemer dat een van zijn spelers pas vijftien jaar oud was. Nee, officieel mocht dat niet, dat wist hij zelf ook wel, maar hij had alvast wat afspraken gemaakt met de ouders. Zo gingen die dingen, redeneerde hij gewoon. Ik was stomverbaasd.”

Niet dat De Vries nou zo naïef is. Hij werd nota bene groot in een wereld van oplichting, moord en doodslag, tussen psychopaten en beroepscriminelen. Dan kunnen dit soort fratsen er ook nog wel bij. ,,Maar het ging me om de manier waarop,” aldus De Vries. ,,Dat zo’n man dat gewoon achteloos vertelt. Zonder enige gêne.”

Hoe serieus moeten we jouw zaakwaarnemerschap nu eigenlijk precies nemen?
De Vries: ,,Nou, heel serieus. We hebben inmiddels acht voetballers onder contract. Ik merk dat onze aanpak aanslaat en steeds wat meer bekendheid krijgt in de voetbalwereld. We zijn een jong bureau in ontwikkeling, maar ik ben heel tevreden over hoe het gaat.”
© anp.

 

Ik pretendeer heus niet dat ik nu even de voorzitter van Real Madrid opbel, maar ik durf wel te stellen dat ik bijvoorbeeld een betere relatie heb met Louis van Gaal dan jullie.
Peter R. de Vries

 

Je snapt het waarom van onze vraag toch wel? We zien je overal op televisie, in tal van programma’s, maar het gaat zelden over voetbal.
,,Ik durf te zeggen dat ik heel hard werk, vaak zeven dagen per week, als het moet tot ’s avonds laat. Het klopt dat ik ook andere werkzaamheden heb, maar dat wil niet zeggen dat ik dit niet als een serieuze job benader. Integendeel. Iedereen die mij kent, weet dat ik alles met overgave doe. Tot achter de komma – en alles in het belang van de speler.”

Als wij met andere, ervaren zaakwaarnemers bellen, zeggen zij: Peter R. de Vries, leuk en aardig, maar dat is geen noemenswaardige factor in deze wereld.
,,Ik weet niet over wie jullie het nu hebben, maar dat mogen ze zeggen natuurlijk. Wij doen het op onze eigen manier. Ook in mijn vorige carrière als misdaadverslaggever heb ik me nooit iets van collega’s aangetrokken. Wij hebben een duidelijke filosofie, gebaseerd op transparantie en een gedegen begeleiding, niet op snel cashen. En ook niet onbelangrijk: voetballers of hun ouders komen zélf naar ons toe. Wij hebben nog nooit één speler of een familielid benaderd. Dat weiger ik pertinent. Ik ga niet met een visitekaartje aan de rand van het veld staan. Of ouders paaien om een speler in onze stal te krijgen. Voetballers moeten zich zelf bij ons aanmelden.”

Waarom zouden ze dat doen?
,,Omdat we te vertrouwen zijn.”

Geen zaakwaarnemer die zegt dat-ie dat niet is.
,,Ik ben in de gelukkige positie dat ik dit niet hoef te doen om er rijk mee te worden. Over elke euro commissie geven wij volledige openheid aan de speler – en daarin zijn we volgens mij een uitzondering in deze wereld.

 

Los daarvan moet een speler ook bij óns passen. Laatst hadden we een gesprek met een contractspeler van PSV. Degene die hem begeleidde, begon gelijk enthousiast te vertellen over belangstelling uit de Serie B, en wat hij daar wel niet kon verdienen. Dan zeg ik: als jij zo’n soort carrièrepad voor ogen hebt, moet je niet bij ons zijn. Wij geloven in geleidelijkheid en ontwikkeling. Als een speler daar anders instaat, prima, maar dan houdt het voor ons op.”

Voorlopig kost dit bedrijf je geld?
,,Ja. En misschien duurt het nog wel een tijdje voordat we onze eerste winst boeken. Maar dat is niet erg. Dat wist ik van tevoren.”

Veel voetballers willen gewoon een zaakwaarnemer die ze naar een mooie club kan brengen. Een dergelijk netwerk hebben jullie toch nog niet?
,,Vergis je niet, ik kom al vele jaren in voetbalstadions. Ik pretendeer heus niet dat ik nu even de voorzitter van Real Madrid opbel, maar ik durf wel te stellen dat ik bijvoorbeeld een betere relatie heb met Louis van Gaal dan jullie. Laatst ben ik nog bij ‘m geweest in Manchester. Bij Ajax en het Nederlands elftal kom ik inmiddels al vele jaren. We zijn clubs afgegaan, zo heb ik met Maarten Fontein gesproken en met Jeroen Slop van Ajax. Ik ken behoorlijk wat mensen – en mijn bekende hoofd is natuurlijk geen nadeel. Dat opent geregeld deuren

@ copy…. Door: Dennis Jansen, Sjoerd Mossou   © anp.

 

Dit bericht werd geplaatst in Algemeen, Bizar, Maffia-Media, Nieuws, Peter R de Vries, Sport, Voetbal en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Bedankt voor het plaatsen van uw reactie

