Met vermiste vlucht werd gesmeten als een straaljager


straal

In duizelingwekkende vaart gedaald tot 1.500 meter

Het hydrografische marineschip de MS Echo. © epa.

Met het vermiste Malaysia Airlines toestel, met vluchtnummer MH370, werd omgesprongen alsof het om een straaljager ging. Die conclusie trekken Maleisische militaire onderzoekers op basis van de manoeuvres die nodig waren om  de radar te ontwijken. ‘Het vliegtuig werd rondgesmeten’.

Wij spelen een belangrijke rol bij de zoektocht, en we zijn erop gebrand het goed te doen.

Commandant MS Echo, Phillip Newell

Commandant Phillip Newell van de MS Echo. © epa.

De deskundigen veronderstellen dat het toestel naar een hoogte van bijna 14 kilometer is geklommen, ruim 3000 meter boven de normale vlieghoogte. Vervolgens is het vliegtuig in een duizelingwekkende vaart gedaald tot een hoogte van zo’n 1.500 meter.

De klim en de daaropvolgende duikvlucht moeten zijn gemaakt kort nadat MH370 het contact met de luchtleiding verbrak. In de ogen van de onderzoekers zijn de vliegbewegingen zo drastisch dat ze als ‘opzettelijk’ moeten worden gezien. Een woordvoerder zegt tegen The Sunday Times dat MH370 ‘erg laag vloog en met zeer hoge snelheid’ en dat het toestel ‘werd bestuurd om radar te ontwijken.’

Dag 37 van tragedie
De onderzoekers presenteren hun nieuwe theorie op het moment waarop gevreesd wordt dat de zoektocht naar de zwarte dozen ten einde loopt. ‘We zitten nu op dag 37 van deze tragedie’, zegt luchtvaartdeskundige Geoffrey Thomas. ‘De batterijen van de bakens worden verondersteld 30 dagen mee te gaan.’

Thomas spreekt de hoop uit dat de zenders het 40 dagen volhouden, maar zegt erbij dat de afgelopen vijf dagen geen duidelijke signalen meer zijn opgevangen. ‘We hopen dat we nog één, wellicht twee sterke signalen horen, zodat we het zoekgebied verder kunnen verkleinen.’

Lees ook

© epa.
Om het zoeken naar de zwarte dozen te bespoedigen, heeft het Britse marineschip MS Echo zich aangesloten bij de zoekvloot. Het schip, dat wordt gebruikt om de oceaanbodem in kaart te brengen, heeft apparatuur aan boord die speciaal is aangepast om de zwakker wordende signalen op te kunnen vangen. MS Echo kan op die manier het Australische schip Ocean Shield, dat een detectieapparaat van de Amerikaanse marine voortsleept, helpen bij haar zoektocht.Niet alleen het zwakker worden van de signalen bemoeilijkt het zoeken, maar ook het weer speelt de zoekers parten. Door de slechte weersomstandigheden is niet duidelijk in welke mate de ‘waterkolom’, een denkbeeldige zuil van oppervlak tot bodem, is veranderd. Door de veranderingen in de waterlagen, en de bodem, wordt het juist interpreteren van signalen een lastige klus.‘Een uitdaging’
Commandant Phillip Newell noemt de situatie ‘een uitdaging’ en zegt dat inzicht in die veranderde situatie nu het ‘belangrijkste’ is. Het inzetten van de MS Echo geeft Ocean Shield de beste kans de ligging van de dozen te bepalen, zegt Newell.

‘Ik heb 20 jaar ervaring bij het zoeken naar objecten op de zeebodem. Daarnaast heb ik een briljant team van jonge, slimme en enthousiaste mensen. Wij spelen een belangrijke rol bij de zoektocht, en we zijn erop gebrand het goed te doen.’

Dit bericht werd geplaatst in Algemeen, Fatale Blunder, opmerklijk nieuws, Opsporing verzocht en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

Bedankt voor het plaatsen van uw reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s