Osensei 大先生/翁先生Loek Hollander OSU!!


loek hollanderLoek Hollander, is the President of the Kyokushin World Federation, 9th Dan

Loek Hollander is a prominent Dutch karate practitioner. He was born in Rotterdam the Netherlands.

He began training Kyokushin Karate in 1962. Loek Hollander earned his 1st dan ranking in 1965. Loek Hollander was the fourth person ever to complete the 100-man kumite in 1967

images-10After Sosai Masutatsu Oyama’s death, new director Shokei Matsui appointed Hollander to be a regional representative for the European and African nations. In 1999, Matsui honored Hollander with the rank of 8th dan, making him one of the highest-ranking members of the IKO Kyokushinkaikan. Hollander was the International Committee Member for Europe and Africa within the IKO led by Shokei Matsui, until August 13, 2010, when he resigned from the organization in protest.

Tokyo 1967: Loek Hollander en de 100 man Kumite bij Oyama Sosai

ScreenShot608

Al maanden van tevoren was mij verteld wanneer de dag aanbrak voor de 100 man Kumite Kyokushin Kai Kan.

ScreenShot607Eindelijk was het zover en op de bewuste ochtend om 09.00 uur kreeg ik van Oyama Sosai te horen dat ik nu moest laten zien wat ik de afgelopen maanden had geleerd. De aanwezige Leraren hadden kennelijk plezier want ook voor hen is het een dag waarop zij zonder enige uitzondering zich volkomen kunnen uitleven. Ik keek de zaal eens rond en zag verschillende ruige figuren voor mij en dacht: “ik ga voor niemand opzij en pik de eerste de beste of de grootste er uit en geef hem er van langs dan doet de rest waarschijnlijk ook wat kalmer aan”. Oyama Sosai stelde de Karateka’s op en het “feest” kon beginnen.

Ik had mij volledig op de komende strijd ingesteld en de eerste partijen gingen lekker en won ik vrij gemakkelijk. Het bleef goed gaan tot aan de 35e, toen voelde ik mijn lichaam harder worden en de bewegingen waren niet zo soepel meer, vooral door de constante aanvallen die werden uitgevoerd op mijn benen. Ook het verdedigen tegen harde tegenaanvallen lieten hun sporen achter. De 40e en ik voelde mij hondsmoe maar dacht bij mezelf “Ik stort liever in elkaar dan als een laffe zoutzak de Dojo uitgedragen te worden”!

Bij de 60e zaten mijn ogen bijna helemaal dicht. Het is de gewoonte in Tokyo om een opening in de verdediging met een losse vuistslag af te straffen. Zodoende verwondt men de tegenstander niet doch maakt hem opmerkzaam op een fout.

Mijn lippen zwollen op en mijn neus had het ook zwaar te verduren. Van de 60e tot de 90e man was het alleen maar een strijd om op de benen te blijven, aanvallen was er niet meer bij. De partijen werden zwaarder naarmate het eind naderde. De hogere banden kwamen het laatst aan de beurt. De 100e zag ik door een rode mist waarna ik hoorde dat het afgelopen was. Ik was de 3e NIET Japanner die deze proef had doorstaan.

Sosai Masutatsu OyamaOyama Sosai zat gedurende die tijd op de Kamizee met een grote stok in zijn hand. Tijdens het examen gaf hij “mijn partners” aanwijzingen waar ze moesten aanvallen en hoe. Zodoende was hij in staat om te kunnen observeren of zijn lessen vruchtdragend waren geweest. Na de 100e trilde mijn hele lichaam en was ik dicht bij een Black-out. Ik werd nu door Sosai op de Japanse manier omhelsd. Hij was bijzonder tevreden en voor mij was het nu eindelijk zeker dat de afgelopen harde trainingen geen nutteloze opoffering waren geweest. Na afloop kreeg ik een toespraak van Sosai (Japans) een beker en een prachtig eikenhouten bord met smeedwerk en de naam van de Kyokushin Kai Kan erop. De beker vermeld dat ik de 100 man had verslagen. Tokyo 1967, Loek Hollander, 4e Dan

 Kyoku betekent het uiterste. Dit betekent dat je het maximale uit elke situatie wil halen door door te zetten en je geheel te geven om zo tot het uiterste te gaan voor dat wat je wilt bereiken. Shin betekent de waarheid. Dit betekent dat je alleen met een ijzeren discipline en juiste mentaliteit dit kan bereiken. Je zal zonder marchanderen de realiteit tegemoet moeten treden, en wanneer je dit kunt opbrengen, sterkt dit je in je zelfvertrouwen. Kai betekent samenwerken. Dit staat voor het samenwerken met elkaar in de juiste verhouding en altijd met het nodige respect voor ieders standpunt. Respect is een essentieel punt in de relatie tot elk mens.

ScreenShot611Masutatsu Oyama Sosei ontwikkelde de 100 Man Kumite (Hyaku Nin Kumite) als uiterste test voor zijn studenten. Dit is een uiterste test, omdat het 100 gevechten zijn, full contact gedurende 2 minuten per gevecht. Als je meer dan 5 seconden neer gaat, dan ben je gezakt voor de test ook al is het je laatste gevecht. Om het nog moeilijker te maken moet het merendeel van de gevechten middels een ippon beslist worden. Om te laten zien dat dit daadwerkelijk mogelijk was, vocht Masutatsu Oyama 3 aaneengesloten dagen met 100 tegenstanders. Op de 4e dag wilde hij doorgaan maar er waren geen tegenstanders meer. Op dit moment zijn er slechts 14 mensen die deze test volbracht hebben, waaronder de Nederlander Loek Hollander.

Na vele succestochten, waarbij hij zijn kunde demonstreerde, werden over de gehele wereld scholen geopend. Nu bestaan Kyokushinkai takken in 123 landen, onder andere in Nederland.

ScreenShot609

Kyokushinkai karate werd in 1961 in Nederland geïntroduceerd. Tweejaar later waren in Nederland ongeveer 15 dojo’s waar Kyokushin-karate werd onderwezen. Momenteel zijn er 35 scholen aangesloten bij de Nederlandse Karate Kyokushin Kai onder leiding van Loek Hollander. Kyokushin-karate staat bekend als hel “sterkste karate” vanwege de methode in het wedstrijdgevechten, die is gebaseerd op “full contact”.

Conflicten: 1951 keerde Masutatsu Oyama terug naar de beschaving en startte zijn eigen school in Tokio. Zijn stijl, het kyokushinkai zou in 1961 door Jon Bluming in Nederland worden geïntroduceerd. Bluming richtte de Nederlandse Karate Associatie op.

In 1980 ontstond er een splitsing toen Masutatsu Oyama Loek Hollander aanwees als vertegenwoordiger in Nederland. Bluming ging verder met de Kyokushin Budo Kai.

http://sportcentrumhollander.nl/

Na het overlijden van Masutatsu Oyama in 1994 kwam er ook wereldwijd een splitsing na een discussie over de opvolging. Er ontstonden diverse bonden. In Nederland zijn momenteel een 4 tal organisaties, n.l. de Kyokushin Budo Kai, Nederlandse Karate Associatie, Shin Kyokushin Karate en Nederlandse Karate Kyokushin. Daarnaast wordt kyokushin als semi contact beoefend onder de Karate Bond Nederland

In 1953 richtte Masutatsu Oyama de Kyokushinkai-Kan op. De betekenis hiervan is: Kyoku = het uiterste. Shin = waarheid. Kai = samenwerken. Kan = gebouw, school.

Masutatsu Oyama (大山倍達, Ōyama Masutatsu; Gimje, Korea, 27 juli 1923 – Tokio, 26 april 1994)

1329470270_masutatsu_oyama-296_normalOp 26 april 1994 is Sosai Masutatsu Oyama overleden aan longkanker.Hij heeft nooit gerookt. Sosai is een eretitel en betekent grondlegger

R.I.P OSU!! Great master of the Universe.

Dit bericht werd geplaatst in Algemeen, Art, Sport, Vechtsporten en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

Bedankt voor het plaatsen van uw reactie

