Wonderdokter van Toorn: ‘Niemand vroeg: is er iets met Dick?’


© pro shots.

Neerlands hoop was hij in de zomer van 2010. Een wanhopige Arjen Robben stond bij hem op de stoep. Of de wonderdokter zijn hamstringblessure in recordtempo wilde genezen. Dick van Toorn slaagde wonderwel. Bijna drie jaar later krabbelt de Rotterdammer overeind na een herseninfarct. De afgelopen tijd verbleef Van Toorn (80) in revalidatiecentrum Rijndam. Gisteren mocht hij naar huis. ‘Niemand die heeft gevraagd: is er soms iets met Dick?’, zegt hij in een reportage in AD Sportwereld.

 

 

Van wie ik nog wel iets hoor? Ramon van der Vaart, de vader van Rafael belde. En Tscheu La Ling is vaak langsgekomen. Maar op mijn familie na hoor ik eigenlijk van niemand meer iets.

Dick van Toorn

Dick van Toorn, die op 24 november in Utrecht werd getroffen door een herseninfarct, zucht eens diep. Jarenlang klopten de grote namen uit de sportwereld radeloos bij hem aan, op zoek naar hulp om hardnekkig blessureleed te laten genezen.

Maar in de vier maanden van het verblijf van de wonderdokter in revalidatiecentrum Rijndam in Rotterdam bleef het angstig stil. Niemand die de Rotterdammer ter plekke een hart onder de riem steekt, geen kaarten aan de muur om steun te betuigen en nauwelijks een telefoon die overgaat.

 

Arjen Robben staat vlak voor het WK in 2010 de pers te woord terwijl fysiotherapeut Dick van Toorn op zijn fiets de journalisten ontwijkt. © anp.
Dick van Toorn. © pro shots.

‘Van wie ik nog wel iets hoor?” zegt Van Toorn. ‘Ramon van der Vaart, de vader van Rafael belde. En Tscheu La Ling is vaak langsgekomen. Maar op mijn familie na hoor ik eigenlijk van niemand meer iets. Er is er niet eentje die heeft gevraagd: ‘Is er soms iets met Dirk, want we horen nooit meer iets van hem?’ Ja, dat is misschien wel wrang voor iemand die een groot deel van zijn leven heeft besteed aan de revalidatie van topvoetballers. Ik houd me maar voor, dat niet veel mensen weten wat mij is overkomen. Want anders blijft het inderdaad wel erg stil. Of ik dat erg vind? Ik weet hoe een topsporter leeft, als hij fit is, dan is hij vrij. Ze denken pas aan mij als ze geblesseerd zijn.’

En dat waren niet de minsten. Van Toorn bewijst dat met zijn geheugen weinig mis is en somt een indrukwekkende lijst patiënten op. Johan Cruijff, Willem van Hanegem, Ruud Krol, Hristo Stoitsjkov, José Maria Bakero, Ronald Koeman, Robert Prosinecki, Jan Ceulemans, Marco van Basten, Ruud Gullit, Jean-Marie Pfaff, Erik Gerets, Walter Meeuws, Predrag Mijatovic, John de Wolf, Rafael van der Vaart, Simon Tahamata, de tennissers Jana Novotna, Tom Okker, Betty Stöve, Jan Siemerink, de hockeyers Ties Kruize, Tim Steens en Joost Bellaart, wielrenner Jelle Nijdam.

We vragen hem wie hij uit dat rijtje graag nog een keer zou zien. ‘Met Ruud Krol en Johan Cruijff had ik een speciale band. Van Krol heb ik al zo lang helemaal niets meer gehoord. Cruijff kwam ik vorig jaar nog tegen toen Ajax oefende tegen Trencin, de Slowaakse club van Ling. Stapte Johan toch meteen op mij af en pakte mij stevig vast. Dat vond ik mooi. Johan is mij echt nooit vergeten. Ik heb zijn vrouw, zijn kinderen, zijn schoonmoeder en -vader ook behandeld.’

© anp.

Bron AD sportredactie en ANP

noot
Als ik Dick was revalideerde ik liever in Utrecht waar het beste centrum van Nedeland is, aan de andere kant Rijndam werkt graag met gele en rode kaarten zou dat de reden geweest zijn dat ik gelijk al de rode kaart kreeg in de eerste helft. Je zal maar door Tarre van der SLUIS worden geholpen, God sta je bij. Nou Dick hou
je taai en we sturen je zeker een kaart.

Dit bericht werd geplaatst in Algemeen, Familie, Moraal en Fatsoensnormen, Nieuws, Noodlot Ongeval, Normen en Waarden, opmerklijk nieuws, Satire, Schandalig, Sport, Tragedie, Verhalen, Voetbal, Werk en getagged met , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Bedankt voor het plaatsen van uw reactie

